Sunday, May 3, 2009

Berjaga-jaga...

Baru-baru ini satu seminar/taklimat telah diadakan antara PersatuanPengguna Islam Malaysia dengan pihak Jabatan Agama Islam Perak khususmendedahkan produk haram yang berada dipasaran dan meminta orang-orangMelayu/Islam berhenti menggunakannya. Berikut disenaraikan secararingkas produk tersebut dan serba sedikit huraiannya.

1 COLGATEColgate keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam haram bercampur lemakbabi.Colgate 125ml yang berada dipasaran sekarang sah diimpot dari Thailand.

2. AJI NO MOTOAji No Moto keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam haram bercampurlemak babi Aji No Moto juga disahkan oleh doktor mengandungi MSG(Mono-SodiumGlutamate) berlebihan yang boleh mereputkan daging dan Sodiummenggugurkan rambut dengan cepat. Bagaimanapun produk Aji No Motokeluaran Jalan Kuchai Lama (Malaysia) disahkan bebas dari lemak babi.

3. COKLAT.Semua coklat yang diimpot dari luar negara mengandungi lemak babi ataupun sekurang-kurangnya mengandungi lemak binatang yang amat diragui.Sekiranya pada luar bungkusan pek coklat ada menunjukkan kod produk, KOD164 disahkan mengandungi lemak babi.

4. FISHCAKE; FISHBALL; MEE & KOYTIAW BASAHKeluaran bukan Islam disahkan mengandungi ramuan campuran lemak babisupaya produk tahan lama.

5. BERUS-BERUS SONGKOK, KASUT, CAKEBabi ternak di Malaysia tidak berbulu. Tetapi babi tunggal dikatakanberbulu. Di negeri China terdapat babi ternak yang khusus menghasilkanbulu seperti ternakan biri-biri. Berus untuk songkok, kasut dan cakedisahkan adalah bulu-bulu babi dari negeri China.

6. ROTI HIGH 5 (HIGH FIVE)Roti High 5 HARAM dimakan kerana mengandugi/dicampur/diproses dari ragiBabi. Suatu ketika dulu pernah tersebar luas berita/surat layangmengenai lemak babi dalam roti Gardenia. Ketika itu jualan Gardeniajatuh merosot dengan ketara sekali. Sebenarnya berita ini disebarkanoleh orang-orang dalaman High 5 sendiri yang iri hati denganpencapaian/kejayaan Gardenia.Punca iri hati ini disebabkan empat tokoh utama pengurusan Gardeniaadalah orang Melayu yang amat peka dengan sensitivity umat Islammengenai pemakanan halal/haram. Saham-saham besar Gardenia yangdikatakan bercampur dengan bisnes babi tidak membabitkan negaraMalaysia. Produk keluaran Gardenia diproses berlandaskan prinsip IslamISI 2020 yang digariskan Institut Penyelidikan Piawaian Islam (RISIS).Ini disahkan oleh Setiausaha PPIM Dr.Maamor Osman. Roti Gardenia disahkan bebas dari campuran lemak babi.

7. REMPAH KARI ALLAGAPA; BABAS; SAKHTY & CAP MATAKeempat-empat jenama kari diatas tidak mengandungi lemak babi TETAPI 40%hasil jualannya digunakan untuk membuat/menambah/memperelok kuil-kuil diMalaysia dan juga sebagai pembiayaan untuk membunuh masyarakat IslamGujerat India. Itu lah sebabnya kita melihat jenama kari iniberlumba-lumba menaja rancangan-rancangan hiburan TV (terutamanya lagudan filem menaja Hindi)supaya bersesuaian dengan selera orang Melayuyang sejak dari dulu lagi lagu dan filem Hindi ini ibarat isi dengankuku dan sudah sebati dengan jiwa mereka.Satu perkara lagi yang perludiberi perhatian ialah nombor 786.Orang-orang veteran India Muslim (berusia 80 tahun keatas) yang ditanyamengenai nombor ini menyatakan dengan berbagai pendapat. Tetapi apa punjawapannya nombor ini adalah kod untuk Bismillah yang cara amalannyamereka saja yang tahu. Malangnya kod ini (786) Diselewengkan olehpuak-puak Hindu apabila mereka juga melabelkan papan iklan kedai dengannombor tersebut untuk mengabui umat Islam. Tidak hairan lah dewasa inikalendar orang-orang India Muslim yang menggunakan gambar Kaabah danayat suci Al-Quran dicetak/ditaja oleh Palanniappa, Sakhty dan Babas.Juga perlu dingatkan pada umat Islam supaya amat peka dengan beberaparestoran baru nasi kandar yang bergiat aktif sama ada dimana-mana bandarterutama di Taiping dan Ipoh.Pastikan perniagaannya oleh orang Islam dan ayamnya halal. Di Taipingada restoran nasi kandar, pembuat roti nan dan toseh dari pekerja H****dan ayam dibekalkan oleh C***

8. COCA COLACoca Cola adalah jenama minuman yang mempunyai agendanya yangtersendiri.Lebih-lebih lagi agenda menghina Umat Islam. Tahu kah saudara tulisanCoca Cola itu jika dibelah dua dari bahagian belakangnya maka tulisannyaboleh dibaca dan akan membawa maksud 'Laa' Allah Laa'Muhammad (TiadaAllah TiadaMuhammad) Kajian menunjukkan Negeri Perak adalah negeri kedua diMalaysia yang berjaya memboikot Coca Cola dan dikatakan jualannya diPerak merosot sehingga 60%. Syabas warga Perak.

9. SARDIN TIN MERAHKuah Sardin ini dibuat dari campuran siput babi haram dimakan.

10. KENTUCKY FRIED CHICKENPerkara yang meragukan dalam kes KFC ini ialah cara sembelihan ayam itusendiri. Seorang petugas menyembelih di KFC mengakui bahawa bacaansemasa sembelih hanya dibaca pada permulaan/pertama sahaja manakala yanglain-lain nya tidak sempat kerana ribuan ekor lagi menunggu/berpusinguntuk disembelih. Kita tidak dapat berbuat apa-apa dengan masalah KFCini kerana ia mendapat kelulusan penuh pihak Pejabat Agama. Tetapiperkara yang mendatangkan was-was elok lah kita tinggalkan. Keadaan inisama lah juga dengan ayam yang kita beli dan lihat sendiri sembelihannyadimana-mana pasar ayam.. Sekiranya kita beli 10 ekor ayam dan selepasdisembelih ayam-ayam tadi dihumban kedalam sebuah bekas/raga.Persoalannya bagaimanakah cara 10 ekor ayam itu mati. SAH ayam itu matiakibat tertindih lemas sesama mereka dan bukan menggelupur sendirian.Mati lemas ini disahkan tidak halal kerana mati katak.

11. TEH HAILAMOrang Melayu sejak dulu lagi amat famous dengan teh Hailam. Ada yangpagi-pagi lagi mesti kena teh Hailam. Sedap katanya. Minum pula dalamcawan berbunga. TETAPI tahu kah kita apa kah cara tradisional teh inidibuat.Seorang Mualaf yang mendedahkan perkara ini memberitahu bahawa padasetiap pagi towkay kedai ketika sedang menggosok gigi dan ketika masayang sama akan Membenamkan berus gigi kedalam bekas membancuh teh atauapa-apa jua bekas untuk teh tersebut. Itu lah resepinya. Bunyinya memanglucu tetapi itu lah hakikatnya.12. TESCO IPOHSesiapa yang berkunjung ke Ipoh dan ingin menjamu selera diingatkansupaya berhati-hati apabila singgah makan dimana-mana warung dalamTesco. Hampir kesemua gerai-gerai makanan dipunyai oleh bukan Islam(C***) dan mengupah pekerja Melayu untuk RUN bisnes tersebut. Masalahutama ialah ayam digerai ini di supply oleh C***. Hanya sebuah gerai(Western Food) saja yang disahkan betul-betul halal dan dijalankansendiri oleh seorang pemuda Melayu.RENUNGANDipasaran sejak akhir-akhir ini kita dikaburi dengan jenama-jenama yangseolah-olah bercirikan Islam. Contoh : Bahan makanan kering yangdibungkus dengan gambar masjid diluarnya dan bunyi syarikat pembuatseperti bahasa/bunyi Arab yang kadangkala kita tak ambil kisahlangsung. Dipasar raya umpamanya jenama-jenama seperti Safi, Shurah,Zaitun dan Aminah Hassan dikenalpasti barang-barang keluaran bukanMelayu/Islam. Bisnes ini sebenarnya telah bertukar tangan. Selain itualasan paling mudah adalah mana mungkin produk Melayu boleh masuk pasarraya. Bagaimana pula dengan kicap Thamin.....????? Kicap Thamin HALALtetapi difahamkan ia terpaksa mengupah salesman C*** dengan bayaranRM7,000.00 untuk membolehkan produk tersebut memasuki pasar raya.

0 comments:

Post a Comment