Monday, November 30, 2009

Ulama’ Tapi Macam Bukan Ulama’

SALAM,...:)




Itulah satu gambaran yang boleh disifatkan kepada MB Kelantan iaitu si tua Nik Aziz. Perkataan tua bukan mahu menghina tetapi itulah lumrah orang-orang tua yang kadang kala terlepas pandang serta lupa tentang apa yang sepatutnya diucapkan ataupun apa yang tidak sepatutnya diucapkan.

Semalam,…heboh 1Malaysia yang mana Nik Aziz yang semakin hari semakin diakui oleh ahli PAS sendiri bahawa semakin liberal bersama Anwar telah mengeluarkan kenyataan yang menyatakan;

‘ Berdoa supaya Allah memusnahkan masa depan Perdana Menteri jika tidak memberi royalti minyak kepada negeri itu (Kelantan)’

Memanglah apabila kita menjustifikasikan sesuatu isu itu dengan hanya mendengar daripada sebelah pihak saja, maka secara automatiknya kita akan merasa amat marah dan kecewa dengan pihak lawan,…dan itulah yang terjadi kepada Nik Aziz. Beliau langsung tidak mahu mengadakan perbincangan walaupun ianya amat dituntut Islam dalam menyelesaikan sebarang masalah. Beliau lebih suka mendengar hasutan demi hasutan daripada orang-orang PAS tertentu serta pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat lain yang mana akhirnya membawa perbalahan terbuka. Sedangkan Perdana Menteri kita amat terbuka dalam menyelesaikan pelbagai isu rakyat,..contohnya terbukti kini Hindraf telahpun menyokong BN melalui Parti Makkal Sakti.

Sebagai seorang yang menggelarkan dirinya sebagai seorang Ulama’, adalah amat tidak rasional beliau bertindak sedemikian. Cubalah bawa berbincang,…walhal isu ini hanya berbangkit disebabkan cara pemberian wang itu dinamakan sebagai ‘Wang Ehsan’ dan bukannya ‘Royalti’. Tetapi pada hakikatnya walaupun namanya berbeza, cara pemberian wang itu adalah sama dengan cara kiraan Royalti yang kerajaan Terengganu peroleh setiap tahun. Itu bergantunglah kepada jumlah minyak yang dikeluarkan di pelantar minyak di persisir pantai Kelantan (walaupun apabila sudah dikenalpasti ianya bukan di persisir Kelantan).

Tindakkan kerajaan ini amat jelas,….pelantar minyak itu terletak di luar persisir pantai negeri Kelantan dan status ‘Wang Ehsan’ itu amat kena buat kerajaan negeri itu. Mengapa mereka tiba-tiba sensitif dengan perkataan wang ehsan???..sedangkan sejak daripada mereka memerintah Kelantan, tiada satu pun tindakkan ehsan yang mereka lakukan kepada rakyat di sana! Adakah mereka gentar dengan cara pemberian ini membolehkan gelombang biru terus melonjak di sana? Daripada Mursyidul AM, Menteri Besar dan para pemimpin PAS pusat langsung tidak rasional serta matang dalam membuat keputusan!

Bukankah mendoakan keburukkan sesama Islam itu akan mengundang kebencian dan kemungkaran daripada Allah S.W.T???...sama-samalah kita renungkan dan jadikan Nik Aziz sebagai iktibar buat kehidupan dunia akhirat kita. Jadilah Islam yang tidak berubah imannya dari muda hingga ke akhir hayat.

NAUZUBILLAH…

23 comments:

TOKYA said...

NIK AZIZ DAH PATUT SANGAT LETAK JAWATAN MB KELANTAN,PANDANGANNYA MAKIN MENGARUT,PATUT SANGAT ORANG TUA INI BEREHAT AJA DI RUMAH.

luqman said...

sepatutnya lpskan jwtan tu dgn cara terhormat mcm mna Tun M buat! otak dah tua,..bukn bleh pkai sgt dh pn. nk tngu org bwh suruh turun mmg la x,..sb hormat.
jd sedar2 lh diri sndiri.

Anonymous said...

kahkahkah,..tp aku rsa otak Tun M mmg brilliant walaupun dh tua, bukan mcm Nik Aziz otak muda pun x boleh pkai!.

Anonymous said...

wg ehsan pn nk kecoh??!!! apa daaa nik aziz gila! bukannya mu yg gali pun, duit kelantan pn xpkai, soooo x pyh laa nk bising2 mcm bapak kau pnya duit!

Nadarajan said...

what's wrong with 'wang ehsan'? i don't see any offence there, just back to basics! we are talking about rights and law, kelantan people should be reasonable in digesting the issue. some people would love to exploite the real facts ...and they obviously are like the local leaders in Kelantan and other p.r's states.
do not be fooled by these people! they love making trouble in our beloved country.

.... said...

betul ape yang nagarajan cakap kan tu.apa masalah nya dengan wang ehsan.sepatutnya sebagai seorang ulama dia sepatutnya bersyukur.ckp terima kasih pun tak yang dia tau hentam kerajaan je..

Anonymous said...

Nik Ajis patut undur. Dah nyanyuk. Otak dia dah tak boleh pakai lagi.

Undur, undur, resign!!!!

Anonymous said...

sudah gila kuasa,..mahu mcm mna lg?

lebai_man said...

lihat kenyataan PM pasal statement nik Aziz nih!
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1130&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_07.htm

lovely gurls for Malaysia said...

Nik Aziz kata ada org dlm PAS nk jatuhkannya??

+ Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib berasa pelik dan tercari-cari akan kewujudan ‘Kolonel Mat’ yang didakwa mahu menjatuhkan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.


+ Hanya Nik Abdul Aziz seorang sahaja yang tahu atau lebih mengenali seseorang yang bernama ‘Kolonel Mat’.


+ Kata Harun, para pemimpin Pas lain juga tidak mengenali siapa sebenarnya ‘Kolonel Mat’.


+ Nik Abdul Aziz pula enggan mendedahkan siapa ‘Kolonel Mat’ walaupun ketika diasak oleh pihak media.


+ Ketika ditanya dan diasak oleh pemberita Nik Abdul Aziz hanya berkata: "Cukuplah... cukup-cukup."

skrg ni PAS pn gila kuasa? dulu kata UMNO ja..apa daaa..kahkahkah Ulama' apa org2 PAS ni?

jempol said...

wahai pro...

bacalah maksud doa sebetulnya dan fakta yang sebenar....jgn dok baca je utusan meloya, berita hairan, tv3 suku...

Anonymous said...

jempol..
hangpun jgn la banyak sgt baca arakkah..

timbang2 la.. mana baik mana buruk

dol!

Anonymous said...

dah mmg tu yg nik aziz katakan,..apa kau nk pertikai lg? bodoh btol

Anonymous said...

huhuhuhuhu...tak mau wang ehsan....huhuhuhuhu...tak mau ehsan.....huhuhuhu...rakyat tak penting...huhuhuhu....kerajaan negeri lebih penting.....huhuhuhu....rakyat tak penting....kerajaan negeri lebih penting.....huhuhuhu.....kalau rakyat dapat wang ehsan ....awas kamu....huhuhuhu....rakyat tak penting.....huhuhu...

Anonymous said...

ana faqir ilallah:
isu doa: apbla saya mgkaji lapran via akhbar perdana dan sumber2 asli kenyataan MB kelantan, saya mlht akbar2 perdana tlah merogol etika kewartanan dlam menjelaskan isu..content doa telah dUbah.

Anonymous said...

utusan meloya,media2 umnu dacing senget sebelah.. buta agama..buta hati.. tak ingat mati.pentingkan bangsa dan negara.. 1malaysia, rakyat didahulukan,agama dikemudiankan.

Anonymous said...

aku salu baca blog2 politik2 n aku baca dari 2 2 side..dr pro pmbngkang or pro gov...harakah,bharian,topeng rakyat,episode sbuah pjuangan,gap,dan byk lg,xperlu aku sbotkn semua..

n pling jelas kt sini,HARAKAH sgt tidak telus..tu ke etika kewartawanan??

klu cerita yg xbgus,harakahdaily takde cite pn..snyap wt2 tak tau kesah tu..tp ble cite hentam UMNO,xsmpi 12jam,da kuar da crite..telus sgt ke tu??at least brita harian ke apa ke still cte kburukan or konflik2 yg blaku dlm gov..

ingt cte orang kene libas ngan pedang samurai kt bagan pinang???apa etika kewartawanan klu da kantoi cerita bohong,tetiba delete entry tu??telus sgt ke cmtu??

aku nasihatkn pro2 pas ni,baek ko baca 2 2 side nye blog..bia tbukak skit minda ko..aku skang atas pagar,that why aku prefer baca 2 2 side..takde la skadar mengikut2,taklid buta..harakah kn cte sume yg baek2..buka minda,buka minda..

anony 10.00,kenapa ko ckp agama dkemudiankn??ada ko dpenjarakan sbb semayang jemaah kt surau??klu ada,gtau aku..aku akan sebarkan kekejaman tu..bia sume org tau yg kerajaan ni kononnya 'kejam'..mengkemudiankn agama..

ok??
wallahuallam

gempur pemuda UMNo yang fedupdengan umno said...

utusan macam kalihamput,umno macam cibai,najib macam sial,rosmah wanita iblis(kalau islam kenapa tak bertudung....wajib tu bukan setakat najib....)

dah keluar UMNO dahhhh said...

umno dulu bela nasib melayu umno sekarang bela perot masing2.
pru 13...umno bakal ditumbangkan..

UMNO DULU KINI DAN SELAMANYA said...

hoi pencacai pakatan rakyat cina makan babi pukimak lu orang dap semayang tokong cina tong..tong..tong ...hindu paria punya makal sakti semayang tokong lembu otak macam lembu ini tanah melayu orang umno yang jaga dari dulu.....lu orang punya bangsa babi hindu paria sama cina makan babi cuma tumpang ini malaysia jangan bikin kurang ajar..nanti kita orang melayu semua bunuh lu oarng semua macam 13mei...

Anonymous said...

cina bangsat ngan hindu paria ni semue bukan boleh kasi muke....tengok macam dap haramjadah.....celaka punya guan eng pijak poster adun....dalam budha lu orang punya tokong perot buncit suruh buat ini macam ka..?bodoh punya cina macam lu orang punya tokong

Pemerhati said...

Ada bezanya di antara wang ehsan dan wang royalti. Jika wang royalti, wang itu akan diserahkan terus kpd kerajaan Kelantan. Maka TGNA dan konco2nya akan balunlah wang itu mengikut keperluan dan cara PAS. Wang ehsan pula akan disalurkan melalui badan perhubungan BN Kelantan iaitu UMNO. Maka orang UMNOlah yg akan balun duit itu dgn membuat projek2 rakyat melalui kontraktor2 UMNO. Sama saja, menafaat yg sampai ke rakyat dalam kedua2 kes pun sedikit sahaja. Yang kenyangnya adalah orang2 politik dan penyokong2 mereka!

Anak Jati Kedah said...

Bila dah bagi duit tu kepimpinan nik aziz mempertikai pula apa yang diberi...sebainya terima sahaja mengikut apa yang diberi..walau apa cara sekali pun wang tersebut ttp smpai kepada rakyat kelantan seluruhnya...bukan nak tunggu berjaya dalam spm baru nak bagi rumah dan macam-macam lagi...sedarlah rakyat kelantan..anta semua sudah semakin tertipu dengan permainan jahat Anwar Ibrahim, Husam Musa dan konco-konco mereka..

Post a Comment