Wednesday, July 29, 2009

I.S.A & Malaysia,...kenapa P.R Tak Boleh Terima ???

SALAM,... :)





Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA tidak menjadi isu jika tidak dipolitikkan oleh sesetengah pihak. Sebelum tragedi 9/11 Presiden George W. Bush pun pernah membidas ISA.

Tetapi sesudah 9/11 dia kata ISA amat relevan untuk era terorisme.Pada awal 1980-an Amnesty International membuat isu pasal ISA. Maka KDN jemput wakil Amnesty International melawat beberapa tahanan ISA di Kemunting. Sesudah itu NGO antarabangsa itu tidak lagi membangkitkan soal ISA.Kali ini ada orang politik nak anjurkan perhimpunan besar-besaran pada 1 Ogos 2009 sebab hendak berarak ke Istana Negara untuk membantah ISA.ISA perlu untuk keselamatan rakyat, keselamatan ekonomi dan keselamatan negara.

ISA cuma dijadikan isu oleh sesetengah oportunis politik yang meraih sokongan menerusi isu. Jika tidak ada isu kumpulan ini akan layu tanpa sokongan.Kumpulan ini silap jika mereka nak berarak ke Istana Negara sebab ISA.

Mereka nak tunjuk kekuatan kononnya mereka disokong oleh rakyat. Mereka tidak sedar bahawa antara silent majoriti pun ramai yang sokong ISA.

Jika mereka tak percaya, teruskanlah perarakan pada 1 Ogos depan dan lihat berapa ramai rakyat yang akan bersama pihak yang menyokong ISA yang juga akan berhimpun pada hari berkenaan.Apa yang membimbangkan ialah kemungkinan adanya golongan provokator di kalangan pembangkang untuk menimbulkan huru-hara dan kemudiannya ditudingkan kepada pihak pemerintah.Kumpulan provokator ini juga mungkin akan dikirimkan menggangu perhimpunan pihak penyokong ISA.

Bayangkan apa akan jadi jika huru-hara tercetus?.Seelok-eloknya, batalkan cadangan perarakan pada 1 Ogos depan supaya pihak penyokong ISA juga akan membatalkan rancangan mereka. Ini elok kerana kerajaan pun sudah bercadang untuk meminda ISA.Jika kita benar-benar prihatin hantarkanlah memorandum kepada kerajaan supaya diberikan pertimbangan dalam pindaan yang dicadang akan dilakukan.

Jika pemerintah tidak memberikan reaksi, jadikanlah ISA sebagai manifesto dalam PRU13.Cara ini lebih budiman dan berhemah. Lagi pun ISA bukannya undang-undang yang buruk. Ianya hanya diberikan imej yang buruk oleh pihak-pihak yang mempunyai buruk sangka terhadap pemerintah.

Secara peribadi saya syak adanya pihak-pihak tertentu yang kini sengaja nak menghangatkan isu ISA untuk melencongkan pandangan rakyat daripada isu-isu politik yang lebih explosive dan controversial membabitkan sesetengah pemimpin pembangkang (antaranya kematian Teoh Beng Hock dan Aktiviti Gangster EXCO Selangor)
.

Jangan korbankan keselamatan negara dan keselamatan rakyat demi masalah peribadi yang sedang membelenggu diri seseorang.

>>>>> Saya menyeru semua penyokong kerajaan/penyokong I.S.A supaya tidak menghadiri perhimpunan 1 Ogos ini!!!...amalan berdemo bukan cara kita,...ia amalan penipu rakyat yg diketuai oleh Anwar Ibrahim!

7 comments:

bungaraya said...

Saya sangat setuju dengan pandangan sdr ini. Baginilah sepatutnya generasi muda berfkir. Positifdan pro aktif. Kenapa dibarat, penguatkuasaan tidak merupakan keutamaan dalam banyak hal? Kerana rakyatnya sangat berdisiplin dan berfikir secara proaktif. Sedang disini, rakyat kita suka anti-establishment.

topet said...

blog totok ropanya.......

ghostWRITER said...

ISA adalah untuk menjaga keselamatan negara. Kenapa kita perlu tahan seseorang itu tanpa dibicara? Kita tahu, "prevention is better than cure". Kita juga sedia maklum negara kita ini mempunyai rakyat yang berbilang kaum dan banyak dari semasa ke semasa perkara-perkara yang sensitif yang ditimbulkan dan sejarah telah membuktikan peristiwa 13 Mei pada tahun 1986 kita hampir-hampir sekali lagi mencetuskan rusuhan perkauman dan negara kita ini juga darisemasa ke semasa tidak sunyi daripada menerima tekanan daripada golongan ataupun puak-puak yang boleh dikatakan puak pelampau yang boleh menyentuh soal isu-isu perkauman dan sebagainya.Jadi asas untuk menjaga keselamatan rakyat dan negara adalah lebih diutamakan dan untuk itu sekali lagi apabila dalam keadaan tertentu, masa tertentu, asas dan sebab-sebab yang kukuh dan mengikut prosedur yang diperuntukkan maka perludipertahankan.

Ahli politik terutamanya pihak pembangkang menolak ISA kerana mereka takut, matlamat yang mereka bawa terutama dalam mereka berucap atau mengeluarkan kenyataan berlaku perkauman atau membawa kepada rusuhan ditangkap dibawah ISA. Mereka mahukan kebebasan bersuara apa yang mereka tidak suka. Bolehla selepas ini mereka mempersoalkan kenapa perlu ada hak keistimewaan orang melayu. Bolehla mereka bersuara jangan bagi Azan di setiap pelusuk negara bila tiba waktu solat jika ISA dimansuhkan.

Adakah kita mahu apa yang kita lihat dikaca television mengenai berita rusuhan, tunjuk perasaan, kereta dibakar, jalan ditutup, pengeboman berlaku tak kira tempat dan masa berlaku di negara kita? Orang luar melihat kita hidup aman damai. Walaupun kita berbilang bangsa dan agama, kita masih dapat hidup bersatu padu. Tapi adakah semua antara kita rakyat Malaysia mempunyai hati dan hasrat yang sama? Mahukan Malaysia aman damai? Tentunya ada anasir atau kata-kata atau ucapan yang berunsurkan perkauman atau mengganggu gugat kedamaian Malaysia. Jesteru anakmuda menyokong ISA terus dilaksanakan supaya Malaysia terus dipelihara.

Jika anda cintakan Malaysia terus aman damai - SOKONGLAH ISA DEMI KESELAMATAN DAN KEAMANAN NEGARAKU MALAYSIA!!

reek said...

Islam in Malaysia is suppressing humanity, dignity and desire of a normal human being.

Islam in Malaysia is causing trouble to non-Muslims who goes about their everyday life to do what any other normal human being on earth are doing.

Islam in Malaysia does not respect traffic law when Muslims can park their cars all over the road and cause inconvenience to everybody.

Islam in Malaysia does not contribute to the progress of the malay race and any other race in Malaysia.

Islam felts threaten in Malaysia, when nobody actually gives a damn about them.

miya said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

Anonymous said...

orang melayu bodoh sj yang tolak ISA..!!
org2 cina + india mmg suka ISA dihapuskan..senang skit dieorg nak memporak-perandakan negara...pastu Malaysia ni dieorg perintah..pergi jahanamlah sama DAP,PKR & HINDRAF..!!!

Devadass said...

Org Cina makan babi jadi babi!

Post a Comment